Zaakvoerder, steek geen aap in een kippenhok!

Zaakvoerder, steek geen aap in een kippenhok!

Medewerkers aantrekken die bij je bedrijf passen, het lijkt een evidentie. Toch is dat vaak niet zo. Het is belangrijk om je als zaakvoerder en bedrijf te tonen hoe je echt bent.  Durf jezelf en je organisatie open te stellen.  Zo bouw je aan een team van gelijkgestemden die de krachten bundelen. Want zeg nu zelf, je steekt toch ook geen aap in een kippenhok?

Great minds think alike

Ben jij een gedreven zaakvoerder die vroeger zelf instond voor de sales? Dan zou het prioriteit nummer één moeten zijn om salesmedewerkers te vinden die dezelfde vibe uitstralen als jij. De verkoper moet immers kunnen verdergaan op de relatie die jij opbouwde.

Is hij volledig anders ingesteld of weerspiegelt hij de waarden van je bedrijf niet? Wees maar zeker dat je klanten dit zullen voelen en dat er van die goed opgebouwde klantenrelatie niet veel zal overblijven … Door jezelf als zaakvoerder authentiek op te stellen, zal je team dat ook doen.

Ga voor structuur!

Je mag nog zo’n gelijkgestemde verkoopszielen aantrekken, als er geen kader is om binnen te werken bestaat de kans dat ze snel afhaken. Een bedrijfsstrategie en salesstrategie zouden eigenlijk hand in hand moeten gaan. Verkopers willen weten welk soort prospecten ze moeten aantrekken en wat jij als zaakvoerder belangrijk vindt.

Daarnaast is ook de rolverdeling binnen je bedrijf essentieel. Een duidelijk afgebakende rolverdeling toont wat je van elk teamlid verwacht. Jij kunt op jouw beurt efficiënt coachen en aansturen.

Teamwork makes the dream work

De rollen zijn belangrijk, maar de onderlinge verbinding is dat misschien nog meer. Wanneer verbinding voelbaar is binnen het bedrijf, zullen de sales pas echt verbinding kunnen maken met potentiële klanten.

Verkopers moeten zich gesteund voelen door andere afdelingen. Marketing die een whitepaper opmaakt, productie die een ingewikkelde klantenwens realiseert, … Het zijn allemaal troeven die de klantenbinding ondersteunen in elk facet van je bedrijf.

Continuïteit is key

Oké, je hebt mensen die op dezelfde lijn zitten, de rolverdeling is er, de verbindende factor ook. Nu is het tijd voor continuïteit!

Het is niet de bedoeling om enkel leads binnen te halen tot de pipeline vol is. Integendeel! Het salesteam moet constant kunnen blijven investeren in een stabiele toevoer van nieuwe leads – zonder te vergeten om hun relatie met de bestaande klanten te onderhouden. Door een duidelijke rolverdeling over alle afdelingen heen is die combi perfect mogelijk. Met z’n allen full focus om te bouwen aan duurzame relaties!

Vind je het moeilijk om je salesteam aan te sturen? Of loopt de strategie niet zoals gehoopt? Ik help je graag de focus te vinden én te houden! Contacteer me om even te sparren.



Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor de nieuwsbrief.