Durf tegen stroom te zwemmen met een salesaudit

Durf tegen stroom te zwemmen met een salesaudit

Een salesaudit is voor de durvers. Even tegen de stroom inzwemmen om dan als team dezelfde weg in te duiken. Ik weet het, het is eenvoudiger om je te laten meevoeren en te werken volgens systemen die al jaren bestaan. Maar wanneer je de situatie onder de loep durft nemen en durft te luisteren naar je medewerkers … dan gebeurt er pas echt iets magisch. Jullie zwemmen als sterke school in de zee van sales!

De meerwaarde van een salesaudit

Bij een salesaudit komt heel wat bovendrijven: verouderde processen, onderliggende issues, inefficiënte systemen die door de jaren heen als normaal werden aanzien, … Deze dingen durven benoemen is de eerste stap, en vaak ook de moeilijkste. Mijn externe en frisse kijk kan hier zeker bij helpen.

Samen met het operationele team ga ik op zoek naar een efficiënte manier van werken die ook bij hen als persoon past. Mensen bij de hand nemen en deze ‘new way of working’ in je bedrijf integreren, dat is waar het om draait!

Teamleden als sterkste schakel

Een salesaudit draait niet alleen rond processen, het gaat bovenal om de mensen in je bedrijf. Heel vaak zijn medewerkers zelf vragende partij om bepaalde dingen anders aan te pakken. Zij staan immers ‘in the field’ en weten vaak best welke aanpak het best kan werken. Door echt naar hen te luisteren voelen ze niet alleen de appreciatie, het geeft ook de efficiëntie van je salesproces een serieuze boost.

Als externe partner help ik graag het nieuwe parcours uitstippelen. Vragen zoals ‘wat wil het salesteam?’ en ‘voelt iedereen zich gelukkig binnen die nieuwe visie?’ worden hierbij niet geschuwd. We analyseren als groep en komen ook als groep tot de sterkste uitkomst!

Bewust kiezen voor de juiste klanten

Het gewenste type klanten bepalen is een belangrijk onderdeel bij het scherpstellen van de salesstrategie. Om je daarbij te helpen, maak ik gebruik van de Customer Portfolio Analyse (Vlerick). We gaan uit van 3 van je beste klanten en benoemen waarom je hen als goede klant waardevol vindt. Betalen ze goed? Bestellen ze vaak? Of misschien is je contactpersoon heel vriendelijk?

Aan die waarden ken je punten toe. Die scores vormen de basis om potentiële klanten mee af te toetsen. Bij het toekennen van hun punten, is jouw topklant het ijkpunt. Zo weet het salesteam in de toekomst perfect op welke klanten ze hun focus mogen leggen.

Een dagje salesaudit

Hoe werkt dat dan, zo’n audit? Ik kom langs in jouw bedrijf en focus op drie aspecten. In eerste instantie spreek ik met het team. Zo voel ik snel wat er leeft, hoe zij zich voelen en waar volgens hen verbetering mogelijk is. Daarna nemen we systemen zoals CRM en eventuele marketingtools onder de loep. Als laatste is het salesproces aan de beurt.

Ik hou eraan om het team te betrekken in de volledige audit. Zij reiken immers ideeën aan uit hun eigen ervaring én het is ook zij die de vernieuwde strategie zullen moeten implementeren. Ook na de audit blijf ik graag het aanspreekpunt om het team te coachen en te helpen bij de verdere uitrol.

Durf jij tegen de stroom ingaan met een audit van de sales? Top! Contacteer me voor een afspraak en we duiken samen in jouw salesverhaal!

 



Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor de nieuwsbrief.