06 dec De verkoper als kameleon: 4 positieve gedaantes binnen de customer journey!
Spoiler alert: binnen de customer journey doet een verkoper veel meer dan enkel verkopen. De effectieve ’deal’ wordt voorafgegaan door een aantal intense, maar broodnodige stappen. Noem het 4 rollen of gedaantes, net als een kameleon. Doe je dit als verkoper niet, dan is de kans groot dat je geen band opbouwt met je potentiële klant en dat je zelfs nooit aan verkopen toekomt.
Een verkoper informeert, adviseert en begeleidt. Knowledge broker zou zo haast nog een betere omschrijving van de verkoopsfunctie zijn. Prospecten gaan immers bij verschillende leveranciers op zoek naar meer informatie. Het is daar, aan het begin van de customer journey, dat jij als verkoper het verschil kan maken. Neem die potentiële klant dus bij de hand en ga samen op wandel. Jij bent zijn gids tijdens deze customer journey!
1. Meester
Natuurlijk hoef je geen hele cursussen voor te bereiden, maar je potentiële klant opleiden kan wel uiterst nuttig zijn. Zo weet de klant dat jouw service of product binnen zijn bedrijf past – of kan passen – nog vóór hij het nodig heeft.
Zo’n proactieve aanpak is behoorlijk intens, maar je zult er later ongetwijfeld de vruchten van plukken. Hier leg je immers de basis van een vertrouwensband. Het is door deze informatie dat een geïnteresseerde ervan overtuigd raakt dat jij hem de juiste oplossing kan aanbieden.
2. Adviseur
Door je potentiële klant al op voorhand op te leiden, is de kans groter dat jij de eerste bent die hij belt voor een oplossing eens het zover is. Jij bent dan aan zet om hem te adviseren en als partner te begeleiden. Om dat gericht te kunnen doen, is het belangrijk dat jij heel goed weet wat het bedrijf wil bereiken.
Natuurlijk wil je klaarstaan voor een potentiële klant. Soms worden in deze fase echter al heel gedetailleerde oplossingen aangereikt om (te) veeleisende aankopers of contacten tevreden te stellen. Maar is dit wel alle moeite waard? Stel jezelf gerust die vraag of laat me je helpen om dit vraagstuk te doorgronden. Niet elke potentiële klant is immers een goeie klant voor jouw bedrijf!
Pro tip: maak een korte SWOT-analyse van het bedrijf. Zo krijg je een compleet beeld van de ambities!
3. Dienstverlener na de verkoop
Jawel, nog vóór de verkoop moet je al bezig zijn met aftersales. Het is immers een cruciaal element om met jou in zee te gaan. Door de potentiële klant voor te bereiden op het volledige traject, schep je vertrouwen in jouw oplossing. De klant weet immers dat jij een langetermijnrelatie wil aangaan en niet van het type ‘deal-sluiten-en-klaar’ bent. Je creëert een gerust gevoel en effent het pad voor de effectieve verkoop.
4. Verkoper (natuurlijk 😉)
Yes, je mag! De klant is overtuigd van je product of dienst én van je service, jij mag tot verkopen overgaan. Bouw verder op wat je in je vorige rollen hebt verwezenlijkt en je zit goed voor een mooie samenwerking!
Pro tip: Zorg dat je tijdens het verkoopproces de volledige Decision Making Unit (DMU) mee hebt. Is het de aankoper, Project Manager, iemand van finance? Of zijn het verschillende personen? Een vertrouwensrelatie opbouwen met de hele DMU is de sleutel tot succes!
Lijkt het voor jou als verkoper een uitdaging om deze verschillende rollen op te nemen? Of wil je als zaakvoerder de aanpak van je salesteam op één lijn brengen en hen laten evolueren tot gidsen? Ik coach jullie graag vanuit mijn ervaring! Contacteer me gerust om even te sparren over jouw sales.