Wees fier op jezelf en je bedrijf!

Wees fier op jezelf en je bedrijf!

Fier zijn … het is iets wat wij Belgen moeilijk vinden. Want het kan altijd beter, toch? Misschien wel, maar dat belet niet om trots te zijn op wat je al realiseerde als persoon, als team of als bedrijf. Die positieve mindset is bovendien de perfecte basis om een sterk verhaal uit te dragen. Let’s go!

Lees meer …

Ik hoorde iemand vertellen over haar partner die “zijn kathedraal van een lichaam te slapen ging leggen”. Fantastisch toch?! Je mag best fier zijn op jezelf. Of het nu om je lichaam, verwezenlijkingen, job of kinderen gaat … iedereen heeft wel iets om trots over te zijn. Ook in de bedrijfswereld is fierheid een must.

Samen fier op het bedrijf

Trots zijn op jezelf, je bedrijf en de mensen die er werken? Je hebt er absoluut alle reden toe. In sales is fierheid een must om je verhaal uit te dragen, maar ook interne medewerkers mogen trots zijn. Van interne sales tot de collega’s van het magazijn, zij zorgen ervoor dat alles op tijd verwerkt en gerealiseerd wordt. Petje af!
Daarnaast mag fierheid ook in marketing zichtbaar zijn. Ga bijvoorbeeld voor verjongende communicatie en een hedendaags logo.

Kwestie van cultuur

Hoe kan je als zaakvoerder je medewerkers aanzetten om trots te zijn en die trots ook uit te dragen? Jij stippelt zelf de weg uit en moet trots verweven in de bedrijfscultuur. Je kunt je klanten wel vertellen hoe innovatief en klantvriendelijk je bent, het is dankzij betrokken medewerkers dat ze dit ook écht voelen.

Het heikele punt aan organisatiecultuur? Aandacht is altijd nodig. Je moet de cultuur jaar in, jaar uit onderhouden en het altijd zien als een prioriteit. Medewerkers verbinden, naar elkaar luisteren en onderling duidelijk communiceren stopt immers nooit. Ik geef je graag drie tips om de cultuur stevig in handen te nemen.

  1. Zoektocht naar identiteit

Waar sta je als organisatie voor? Wat is het verhaal? Welke waarden vinden we belangrijk? Wat willen we bereiken? Het zijn noodzakelijke vragen om je cultuur en de bijhorende waarden te bepalen. Je krijgt inzicht in je organisatie, maar ook in wat je wil betekenen voor je klanten en medewerkers. Die bevindingen zijn de basis voor de cultuur die iedereen binnen de organisatie uitdraagt.

  1. Cultuur activeren

Identiteit bepaald? Activatiemodus on! Je kunt de cultuur op verschillende manieren tot uiting laten komen. Laat je creativiteit dus de vrije loop, maar blijf de identiteit van je organisatie altijd indachtig. Enkele ideeën:

  • Prettige ruimtes creëren voor wie wil bijpraten met collega’s of het hoofd wil leegmaken.
  • Ga voor toegankelijk management alla Mark Zuckerberg en richt kantoren open in.
  • Organiseer ‘creatieve vrijdagen’ om innovatie en samenwerking te stimuleren.

 

  1. Betrokken medewerkers: een must!

In een ideale wereld zit de trotse cultuur verweven in elk aspect van je organisatie. Medewerkers voelen zich betrokken, gewaardeerd en zijn echt een deel van de cultuur. Hun enthousiasme is de ultieme reclame bij hun netwerk, klanten en potentiële nieuwe medewerkers.

En van nieuwe collega’s gesproken: die moeten ook goed op de hoogte zijn van de filosofie en waarden. Een medewerkershandleiding of buddy zijn perfect om hen te ondersteunen tijdens de eerste spannende dagen. Niemand die het beter kan vertellen dan iemand uit de organisatie zelf!

Waarden uitdragen

Als iedereen binnen een organisatie goed weet waar die voor staat, stralen ze dat ook uit. En die trots werkt aanstekelijk. Klanten aantrekken en vasthouden? De cultuurmatch is een sterke start. Ikzelf hou er ook aan om mijn cultuur uit te dragen in alles wat ik doe. Netwerken is helemaal mijn ding en dankzij mijn duidelijke waarden kom ik mensen tegen waarmee het (professioneel) écht klikt.

Zo ging het ook met mijn meter en peter voor De Hanze. Dankzij de fijne connectie met hen kon ik lid worden van deze Brugse businessclub. Na de goedkeuring van de raad van bestuur werd ik onlangs letterlijk ‘gepind’ als nieuw lid. En of ik trots was!

 

Hulp nodig om je waarden te bepalen? Of om je cultuur op punt te zetten? Contacteer me gerust om even te sparren. Als buitenstaander kan ik je perfect aanwijzen waar je als bedrijf trots op mag zijn. En geloof me: dat is altijd heel wat!



Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor de nieuwsbrief.