I like your (sales) style!

I like your (sales) style!

Verkopers zijn sociale dieren. Ze leren graag mensen kennen en halen plezier uit het opbouwen van relaties met klanten. Maar verkopers zijn ook vrije vogels. Ze willen de dingen op hun manier aanpakken. Elk heeft een eigen methode, een bepaalde stijl, … een persoonlijke sleutel tot succes. Een goed evenwicht tussen scripts, doelstellingen én vrijheid is essentieel om verkopers gelukkig en gemotiveerd te houden! May your sales game be fruitful & fun😊!

 

3 spelregels voor een succesvol verkoopsspel

  • Wees nieuwsgierig

Een gezonde interesse in de persoon aan de andere kant van de tafel helpt bij het opbouwen van een persoonlijke band. Luister naar hem/haar. Wat zijn hun dromen of wensen? Wie is die persoon? En heel belangrijk … kunnen jullie samen het verkoopsspel op een fijne manier aangaan? Als het niet klikt, wordt een goede verkoopsrelatie opbouwen namelijk zeer moeilijk.

  • Spelletje pingpong?

Is de klik er? Dan kan het spel echt beginnen! Nauwgezet een script volgen en iemand overstelpen met vragen is niet meer van deze tijd. Verkopen is voelen en vraagt een goede dosis empathie. Vandaag vormt een script een leidraad voor een persoonlijk spel. Een spel dat partijen verbindt en waar iedereen plezier aan beleeft!

  • Eyes on the prize

Voor verkopers telt 1 ding: verkopen. Daarom is het als manager belangrijk om niet al te veel controle op het salesteam te leggen. Natuurlijk zijn een afgebakend kader en duidelijke doelstellingen essentieel, maar is het nodig om van elk kort gesprekje een uitgebreid rapport te krijgen? En de verkoper dat in 3 systemen te laten invullen? Administratieve rompslomp is niets voor hen, het verkoopspel des te meer. Laat ze dus maar doen waar ze goed in zijn: gelukkige verkopers hebben immers de beste resultaten!

 

Iedereen verkoper?

Kan iedereen leren verkopen? Ja hoor. Verkopen is authentiek communiceren, relaties opbouwen … én bovenal plezier beleven aan wat je doet. Je moet niet verkopen, je moet WILLEN verkopen! Want zeg nu zelf: je koopt toch ook sneller van iemand die enthousiast is en authentiek overkomt?

Dus, managers: laat die gemotiveerde verkopers maar hun ding doen en bestelbonnen binnenhalen. Zorg voor een duidelijk kader, maar laat hen vooral zichzelf zijn. Van zodra ze druk of angst voelen, worden ze net iets minder trefzeker. Het zijn net echte topsporters: focus op de winst en ‘game modus on’.

Kunnen jouw topsporters extra coaching gebruiken? Of loopt de onderlinge communicatie soms wat stroef? Als ervaren salescoach kom ik graag helpen om alle neuzen opnieuw in dezelfde richting te krijgen. Geef me een seintje, dan kunnen we even sparren!

 



Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor de nieuwsbrief.