Ruilhandel van je hart…Wat is empathisch luisteren?

Ruilhandel van je hart…Wat is empathisch luisteren?

Lezen, schrijven,  spreken en luisteren.  Samen zijn dit de 4 basisvormen van communicatie. Ga eens na hoeveel uren je hieraan besteedt? Voor je effectiviteit is het van cruciaal belang dat je goed communiceert.

Van alle uren dat we niet slapen, brengen we de meeste tijd door met communiceren.  We hebben leren lezen, schrijven, we hebben er jaren over gedaan om te leren spreken.

MAAR hebben ook leren luisteren?   

Waar heb je geleerd dat je iemand pas echt kunt begrijpen als je je in hem verplaatst?  Wanneer je op een effectieve manier met iemand wilt omgaan, iemand wilt beïnvloeden dan moet je hem eerst begrijpen.  Dat lukt niet met alleen maar techniek.

Als je dan door de mand valt… de andere persoon zal zich gemanipuleerd voelen, hij of zij zal zich afvragen waarom je dat doet, hij of zij zal zich niet genoeg op zijn gemak voelen om zich voor je open te stellen.

Wil je iemand echt kunnen beïnvloeden, dan moet je een voorbeeld zijn. Het gaat om je gedrag – je persoonlijkheid. Hoe hij je ervaart is bepalend voor zijn gedachten over jou.   Jouw persoonlijkheid straalt voortdurend iets uit en deelt iets mee. Op lange termijn zal die andere persoon je vanzelf gaan vertrouwen.  Maar als je deze ene keer lief bent, de andere keer afstandelijk… dan haal je het niet.

Empathisch luisteren heeft alleen zin als er een persoonlijkheid achter zit die aanzet tot openheid en vertrouwen.  Je moet een hoge emotionele bankrekening hebben om een ruilhandel tussen jouw hart en de andere persoon mogelijk te maken.

Voor vele ondernemers is dit soms een moeilijk punt, je kan nu eenmaal jezelf niet veranderen en toch is communicatie van hoofdbelang in een gezonde onderneming:  Gesprekken met medewerkers, klanten, leveranciers, ….

Wens je je hierin te laten begeleiden. Something Els kan je hierbij verder helpen.



Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor de nieuwsbrief.