Leiding geven als wolf, als olifant of toch gewoon als jezelf?

Leiding geven als wolf, als olifant of toch gewoon als jezelf?

De leider is de grootste, de sterkste, degene die het luidste roept … in het dierenrijk is het vaak zo – kijk maar naar wolven, gorilla’s en herten. Ook in het ondernemingslandschap zijn leiders nog al te vaak van het alfatype. Maar werkt dat wel?

Ik ben overtuigd van het tegendeel. Voor mij is een leider iemand met ervaring, iemand die richting geeft en die in z’n collega’s investeert. Olifanten kiezen bijvoorbeeld het oudste en meest wijze vrouwtje om jonge moeders naar de beste eet- en drinkplekken te leiden. Een ideetje? Misschien wel. Maar nog beter wordt het als je leiding geeft vanuit je authentieke zelf! 

Weg met leiderschapsstijlen

Autoritair, sturend, democratisch, … er is al heel wat geanalyseerd en geschreven over leiderschapsstijlen. De leider aanduiden, z’n stijl benoemen en klaar. Nee! Ik hou niet van hokjesdenken en al zeker niet als het over leiderschap binnen sales gaat. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen unieke kwaliteiten heeft en op een authentieke manier leiding kan geven.
Volgens Vlerick kunnen we leiderschapskwaliteiten in 5 lagen opdelen: DNA, persoonlijkheid, waarden & identiteit, emoties en gedrag. Het is echter alleen die laatste pijler die een grote impact heeft. Het is dus niet omdat je verlegen bent, dat je geen goede leider kan zijn!

Zelfkennis is …

Het begin van alle wijsheid! En dat is bij leiderschap niet anders. Want wat maakt van iemand een goede leider? Het durven kijken naar jezelf. Denk na over je persoonlijke attitude, over wie je bent en wat jouw (sales)doelstellingen zijn. Heb je dat allemaal op een rijtje, dan kan je als leider jouw gedrag veel beter monitoren. Je laat je niet leiden door emoties of karakter, neen, jouw transparant gedrag inspireert het volledige salesteam. 

Follow the leader, of niet?

Follow the leader … een torenhoog cliché dat voor mij niet altijd opgaat. Het is alleen de autoritaire wolf die verwacht dat hij klakkeloos wordt gevolgd en die geen vragen tolereert. Een leider die zichzelf door en door kent, staat sterk in de schoenen en houdt het debat open.
Ook binnen sales geeft een goede leider richting, zonder angst te zaaien. Een leider stelt het goede voorbeeld en inspireert z’n team. Of het nu om een gezonde levensstijl of een salesapproach gaat … lead through example.

Mensen als hoogste goed

Het team is van levensbelang voor goed draaiende sales. Daarom is het als salesdirecteur belangrijk om je mensen te vertrouwen. Durf verantwoordelijkheid uit handen te geven en investeer in je team. Laat ze gerust dingen op hun eigen manier doen en moedig hen aan om interessante opleidingen te volgen. Jullie worden er allemaal beter van!

Side note voor de zaakvoerder

In de beginjaren deed je misschien alles: boekhouding, HR, sales, … maar toch is het goed om een afzonderlijke salesdirecteur aan te stellen. Het zorgt niet alleen voor een goede dynamiek bij onderhandelingen, het helpt ook om je sales op scherp te stellen en verder te schrijven aan jullie salesverhaal.
Je beste verkoper dan promoveren tot salesdirecteur? Dat is meestal geen goed idee. Leiderschap vraagt immers andere competenties dan verkopen. Strategie bepalen, teams evalueren, bijsturen, … het is geen cadeau voor iemand die het liefst in het veld staat. Wie je dan wel kiest? Iemand die je organisatie kent, die sales begrijpt en de juiste skillset heeft om een goede leider te zijn. Geen wolf, geen olifant, maar iemand uniek 😉.

Vind je het als zaakvoerder moeilijk om de juiste salesdirecteur te vinden? Of wil je als leidinggevende op een authentieke manier werken, maar weet je niet hoe te beginnen? Ik weet het wel! Als salescoach zet ik mijn ervaring maar al te graag in om je je authentieke zelf te laten ontdekken. Contacteer me gerust om even te sparren!

 



Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor de nieuwsbrief.