07 apr Marketing automation proces integreren is een must om snel te schakelen
Waarom marketing automation?
Voor het geautomatiseerd aanmaken en onderhouden van een lead/klantenlijst, een kwalitatieve contacten lijst die wel degelijk op zoek zijn naar uw producten en diensten.De 4 stappen bij het automatiseren van je online marketing proces.
1. Verzamelen van leads
Alles begint bij kwalitatieve en informatieve content die we aanbieden aan uw leads op basis van wat uw leads hebben bezocht op de verschillende communicatie kanalen. We bieden content aan die past bij hun noden. De content kan een whitepaper zijn, of een promocode, of een vrijblijvende analyse. Deze aanbieden ( call to action ) worden aangeboden aan uw leads in functie van de bezoekersbedragen, zodat uw bezoeker een aanbod krijgt op maat.
Mogelijke ideeën/concrete marketing campagnes
-
-
- aanbieden van online seminaries/online demos
- indien klanten uw website verlaten een laatste persoonlijke aanbieding doen op basis van hun surfgedrag
- aanbieden van white paper
- Events/congres campagnes
- Andere mogelijkheid is hier te kijken naar ERP/MIS/CRM systeem naar bv de slapende klanten ( wie heeft er de laatste 6 maanden niks aangekocht ) en deze relaties terug activeren met en bepaalde campagne op basis van hun laatste aankoop.
-
2. Converteren: leads identificeren en warm maken voor aankoop
Waneer leads hun contact gegevens achterlaten voor de content die je hebt aangeboden dan koppelt de marketing automation software die gegevens aan de bezoekersstatistieken van je website en andere platformen. Op die manier is het mogelijk om per lead een persoonlijk interesse profiel aan te maken.Mogelijke ideeën/concrete marketing campagne
-
- welkom email flow: nadat een nieuwe lead zijn email adres heeft achtergelaten voor downloaden whitepaper, of deelname online seminar….. dan is dit voor ons een volgbare lead geworden. Deze lead bieden we op basis van doelgroep/segmenten relevante informatie over uw bedrijf/diensten.
- email 1: bedankt voor uw inschrijving,
- email 2: info over uw bedrijf,
- email 3: email over de dienst waarvoor uw lead is geïnteresseerd.
- inactieve leads: leads die geen emails meer open doen, of uw website bezoeken gedurende 3,6,…maanden. In de marketing automation flow kan je instellen wanneer een lead op non actief gezet wordt, zodat deze lead van u geen communicatie meer ontvangt. Deze inactieve klanten kan je een bericht sturen dat je ze mist/lang niet hebt gezien met een link naar een blog, of een exclusieve actie/aanbieding.
- welkom email flow: nadat een nieuwe lead zijn email adres heeft achtergelaten voor downloaden whitepaper, of deelname online seminar….. dan is dit voor ons een volgbare lead geworden. Deze lead bieden we op basis van doelgroep/segmenten relevante informatie over uw bedrijf/diensten.
3. Afsluiten: van lead naar klant ( pakket 3 )
Uw leads worden ondergebracht in segmenten op basis van je opgestelde doelgroepen die goed doordacht zijn opgesteld. Die segmenten gebruiken we om te te starten met gepersonaliseerde communicatie. Communicatie die uw lead moet omzetten naar een klant. We starten met het opbouwen van een relatie door de diensten te koppelen aan uw lead zijn noden/behoeften. Via de doorgedreven segmentatie- en opvolgingsopties van de marketing automation software kan je hen vervolgens informatie en aanbiedingen op maat bezorgen. Dat kan algemene informatie zijn die naar een groter segment van je database gaat, maar ook specifieke aanbiedingen of informatie naar een bepaalde klant. Je bepaalt zelf de tone of voice en de manier waarop je met je leads communiceert. Door middel van gedragsanalyse en respons op die communicatie kan je hen vervolgens via gepersonaliseerde aanbiedingen en oplossingen converteren tot langdurige klanten.Mogelijke ideeën/concrete marketing campagne
-
-
- Nurturing campagne: een campagne waarin je aantoont dat je expert bent in uw oplossing, bv door informatie met betrekking tot de branche waarin je lead werkzaam is te versturen of tips en tricks over hoe uw klant zijn behoeften kan invullen.
- Abandoned-cart flows: voor bedrijven die een online e-commerce platform hebben; mensen die iets in het winkelmandje hebben geplaatst maar nog niet besteld hebben of mensen die een offerte aanvraag hebben gestart maar niet afgewerkt, naar deze leads stuur je een email met een reminder dat de aanvraag incompleet is of stel je voor om een gratis offerte op te stellen. De link in de email verwijst naar de desbetreffende webpagina zodat uw lead zelf amper actie moet ondernemen.
- Standaard event flows van uitnodiging tot bevestiging van inschrijving tot de nazorg na het event.
- Cross- en up-sell campagnes
- Onderhoud/service contracten: automatische emails bij het vervallen van bepaalde contracten of wanneer uw klant zijn onderhoud moet plannen of wanneer zijn product uit garantie is,…
- Marketing automation for interne opvolging van leads: Verzenden van een interne e-mail naar de sales vertegenwoordiger zodra een lead een sales qualified lead is geworden. Dit spaart opzoekingswerk en de sales vertegenwoordiger moet enkel contact opnemen met de lead.
-
4. Klanten worden ambassadeurs
De laatste fase van het proces bestaat eruit om ervoor te zorgen dat uw tevreden klanten voor een stukje zelf uw marketing communicatie over nemen door zelf jouw bedrijf in de picture te zetten via allerlei kanalen. Dit kan een positieve tweet zijn, of een blog met persoonlijke ervaringen, of…. Op deze manier zorgen je klanten mee voor nieuwe leads die instromen in uw marketing automation proces.