03 jan Haalbare targets voor aasgieren én koolmezen
Targets en bijhorende bonussen … ze zijn in vele gevallen zowel een vloek als een zegen. De ene verkoper raakt gedemotiveerd bij de zoveelste onrealistische targets, de andere zet net alles op alles om die bonus toch maar te kunnen binnenrijven. De aasgier jaagt van bonus naar bonus, de koolmees laat al dat gedoe liever aan zich voorbij gaan. Hij wil gewoon zijn werk goed doen.
Maar hoe maak je nu al je vogels gelukkig?
Bepaal realistische targets die door het volledige team worden gedragen! Zeg daarvoor vaarwel tegen doelen die van bovenaf worden opgelegd en laat het team mee beslissen. Zo blijf je in gesprek en geef je hen een stukje verantwoordelijkheid. Bovendien worden targets dan vanuit de praktijk bepaald, blijven ze haalbaar en doen ze wat ze moeten doen: mensen motiveren en extra energie geven!
KPI’s bepalen
Doelen stellen is één ding, meten of ze behaald worden is iets anders. Zorg er dus voor dat ze niet voor interpretatie vatbaar zijn. Bruto of netto? Inclusief of exclusief btw? Voorlopige of definitieve cijfers? Bespreek het met de finance afdeling en zet het op papier. Maak ook van de gelegenheid gebruik om heldere KPI’s te bepalen.
Trouwens: KPI’s kunnen veel verder reiken dan ‘meer winst maken’. Je kunt bijvoorbeeld de klantentevredenheid meten via enquêtes, streven naar meer cross-selling bij bestaande klanten of inzetten op kwalitatievere leads. Zowel de aasgier als het koolmeesje weten zo perfect wat hen te doen staat en krijgen zin om erin te … vliegen!
Doel bereikt!
Target behaald? Dat verdient een pluim zal de aasgier roepen. De koolmees zal vast even trots zijn, maar die schreeuwt het niet van de daken. Daarom is het cruciaal om je bonussen af te stemmen op de mensen. Er bestaat immers geen eenduidig systeem dat voor iedereen werkt.
Belangrijk is dat een bonus echt een extraatje blijft. Het mag geen verworven recht op het einde van elke geslaagde maand worden. De basis moet goed zitten. Zorg voor een competent loon en werk met bonussen op lange termijn. Daarmee vermijd je het volgende-maand-beter-denken en roep je ook constante bonusonderhandelingen een halt toe.
Een pluim kent veel gedaantes
Bij het toekennen van bonussen is het kwestie van een goed evenwicht te vinden. Te groot beginnen maakt hebberig – denk aasgier –, maar ook slechte bonussen missen hun effect. Ze werken egoïsme en eilandjeswerk in de hand.
Bovendien denken we voor bonussen nog te vaak in financiële termen. Meer omzet, meer geld voor de aasgier. Zo hoeft het helemaal niet te gaan! Beloon ook eens die koolmees die in de bres springt voor z’n zieke collega of die de clean desk policy respecteert. Oh ja, verras eens met een interessante opleiding als bonus. Een win voor iedereen!
Neem leiderschap op
Als zaakvoerder of manager moet je samen met je team de uitdaging aangaan. Je kan erover lezen, nadenken en discussiëren … maar uiteindelijk moet je het gewoon doen! Vlieg gerust zelf op kop, maar geef collega’s ook eens het vertrouwen om in pole position te staan. Ze winnen aan zelfvertrouwen en worden beter in wat ze doen.
Sla samen je vleugels uit, leer bij en pak die targets grondig aan. Een voornemen voor 2022 misschien? En als je hulp nodig hebt om de ideale vliegroute uit te stippelen, contacteer me. Ik coach jullie graag in de sterkste richting!