02 sep Vaarwel sluwe vossen, welkom authentieke verkopers
Sales is een rolletje spelen? Een façade optrekken en je klanten naar de mond spreken? Think again! Gewiekste praters en gladde jongens zijn zo jaren 90. Hedendaagse verkoop steunt op authenticiteit – of dat zou toch moeten. Want alleen wie zich authentiek opstelt en trouw blijft aan zichzelf, kan een duurzame klantenrelatie opbouwen.
Kwetsbaarheid mag
Mensen kopen bij iemand waarmee ze zich kunnen identificeren, waar ze vertrouwen in hebben. Als salespersoon moet je jezelf dus kwetsbaar durven opstellen. Imperfectie mag! Het maakt je menselijk. Tegelijk is die kwetsbare opstelling een risico. Je geeft jezelf bloot, voelt misschien zelfs wat schaamte door je karakter en gevoelens zo te tonen.
Als verkoper krijg je wellicht eens het deksel tegen je neus en dat kan confronterend zijn. Ook ik heb al vaak klappen gekregen door mezelf kwetsbaar op te stellen. Maar tegelijk is die authentieke aanpak mijn absolute sterkte om duurzame relaties op te bouwen met klanten die écht op dezelfde golflengte zitten. En dat door gewoon trouw te blijven aan mezelf!
Werk verbindend
Je zal het merken, die authentieke en zelfzekere houding werkt verbindend. Wanneer je sales voert vanuit je hart, zullen prospecten dat voelen. Je maakt een echte connectie en bouwt vanaf het eerste contact aan een langdurige relatie.
Door die relatie als uitgangspunt te nemen, stap je ook weg van de salestijger die zijn prooi besluipt en op het juiste moment toeslaat. Nee, jij gaat mee op een natuurlijk ritme. Je leert elkaar kennen en vindt raakpunten. Die vertrouwensband is de basis van een mooie samenwerking.
Stap in de arena
Onderzoeker-storyteller, zoals ze zichzelf zo mooi omschrijft, Brené Brown ziet in kwetsbaarheid en schaamte ook een teken van authenticiteit. In diverse TED Talks heeft ze het over de resultaten van haar onderzoeken – bekijk de video’s eens, je zult meteen fan zijn door haar bevlogenheid!
Ze vergelijkt een kwetsbare opstelling met een vechter die de arena betreedt. Hij voelt zich misschien niet goed genoeg, maar tegelijk durft hij het aan om de ring te betreden. Kijken vanaf de zijlijn zal hem immers niet verder helpen. Hij weet waarvoor hij staat en durft het aan om naar voor te stappen en het te tonen. In sales is dat net zo. Durf je authentieke zelf te tonen en stel je open, want verkopen is durven!
Mensen spreken mensen
Door te investeren in een authentieke band, creëer je een hogere loyaliteit en een gedeelde verantwoordelijkheid. Vanuit die vertrouwensband kan je de juiste vragen stellen en goede oplossingen aanreiken. Kortom, de klant weet wat hij aan je heeft. Een betrouwbare partner! In hedendaagse sales is vertrouwen immers het hoogste goed.
Lukt het ondanks je authentieke aanpak toch niet om de deal te sluiten? Dan is er waarschijnlijk in het prille begin iets fout gelopen. Misschien sprak je niet met de juiste persoon? Of stelde je niet de juiste vragen? Of heb je te snel een offerte gemaakt? Denk erover na, maar twijfel vooral niet aan jezelf! Zie het als een kans om het de volgende keer, vol zelfvertrouwen, anders en beter te doen!
Ben je gewonnen voor een authentieke benadering? Maar vind je het moeilijk om alle schoolse salestechnieken overboord te gooien? Dan is een coachingtraject misschien iets voor jou! Contacteer me om even te sparren!