Salesworkshop: jouw strategie in vogelperspectief

Salesworkshop: jouw strategie in vogelperspectief

Sales. Er is al zo veel over gezegd en geschreven, maar toch blijft het voor velen een heikel punt. Want wat willen we als bedrijf exact bereiken? Wie zijn de ideale klanten? En hoe communiceren we met hen? Vragen waar binnen één bedrijf soms heel verschillende antwoorden op worden gegeven. Hoor ik je nu luidop ‘echt waar?!’ vragen? Jazeker.

Een salesworkshop kan hier duidelijk in scheppen. Ik zet mijn ‘valk’-modus aan en bekijk jouw salesstrategie vanuit vogelperspectief. Die externe kijk helpt om samen de salesstrategie binnen je bedrijf op punt te zetten. Klaar voor?

De clue van een salesworkshop
Tijdens de workshop werken we samen aan de salesstrategie. Hoewel er ‘sales’ in de naam staat, is dit geen exclusieve workshop voor verkopers. Integendeel! Er zijn immers zo veel collega’s die met de klanten in contact komen. Een workshop met mensen uit verschillende afdelingen is heel waardevol. Hun (soms heel uiteenlopende) ideeën, werkwijzen en doelen transformeren tot één sterk geheel, dat is waar het tijdens deze workshop om draait!

Vooraf overloop ik met de bedrijfsleiding bepaalde aandachtspunten en stellen we de workshop op maat samen. Zo kan ik op de dag zelf vanuit mijn vogelperspectief toch aansturen op bepaalde must-have prooien – lees issues om te tackelen😉.

Tijd voor actie!
Nadat een divers workshopteam is samengesteld, gaan we echt aan het werk! Ik stel gerichte vragen en samen doen we diverse oefeningen die gegarandeerd nieuwe inzichten brengen. Concreet behandelen we een drietal centrale vragen:

  1. Wat doet ons bedrijf? En strookt dit met wat onze klanten denken of verwachten?

Teruggaan naar de essentie is voor velen een wake-upcall. Vaak zijn waarden doorheen de jaren naar de achtergrond verdwenen en weten medewerkers niet meer wat écht van tel is.

  1. Van klanten gesproken … hoe ziet onze ideale klant eruit?

Dé ideale klant hoeft niet te bestaan. Het kunnen ook verschillende types zijn. Dit aspect gaat trouwens heel breed: van branche over bedrijfsgrootte tot de menselijke klik.

  1. De ideale klant helpen, hoe doen we dat? Welke processen volgen we?

Processen worden gevormd door gewoontes of door iemand die het ooit zo uitlegde. Soms staan collega’s te kijken van wat uit dit luik naar boven komt. Tijd voor efficiëntie binnen een duidelijk kader.

Leidraad creëren
Wees maar zeker dat de workshop voor velen een eyeopener zal zijn. Reacties als “Allez, doe jij dat echt zo?” en “Ik behandel zo’n vraag helemaal anders!” zijn geen uitzondering. Maar het is door die extremen dat we een gulden middenweg kunnen inslaan die efficiënt is en die voor iedereen werkt.

De leidraad zal er voor zorgen dat dagelijkse zaken eenduidig en correct gebeuren. Denk hierbij aan een eenduidige aanspreking in mails of aan het onthaal, een helder sjabloon voor offertes, … Ook andere issues kunnen aan bod komen. Hoe gaan we om met een moeilijke telefoon? Wat doen we als een klant onredelijke eisen stelt? Door dit allemaal te bespreken zal er minder tijd verloren gaan. Het team weet ook perfect hoe ze best communiceren en het bedrijf zal sterker voor de dag komen.

Een zwerm valken
Deze workshop is heel verrijkend. Collega’s leren van elkaar en worden allemaal een beetje meer valk. Ze vliegen weg uit hun cocon en daardoor krijgt de groepsdynamiek een boost. Of dat zou toch moeten. Soms gebeurt het echter ook dat door een workshop duidelijk wordt dat iemand eigenlijk de waarden van het bedrijf niet deelt. En dat is oké. Zo kunnen bepaalde beslissingen worden genomen en kan je verder met wie wel in dezelfde richting kijkt – of vliegt. Op naar een efficiënte en trefzekere toekomst!

Lijkt zo’n ‘valk’-modus je wel wat? Contacteer  me gerust om de mogelijkheden van een workshop op maat te bespreken.  Ik kom graag bij je langs!



Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor de nieuwsbrief.