Optimale salesfunnel voor doelgerichte tijgers

Optimale salesfunnel voor doelgerichte tijgers

Een goede salesfunnel is essentieel in een succesvolle onderneming, maar toch blijkt het in de praktijk een al te vaak onderschat element. Elke actie die je onderneemt zou er eigenlijk perfect in moeten passen: van socialmediapost tot salesgesprek. Zo ga je als een (aaibare) tijger gericht op je doel af. Let’s go!

Salesfunnel creëren 

Welk type salesfunnel het beste past bij jouw bedrijf? Ik help je graag op weg om die moeilijke knopen door te hakken. Er zijn twee grote wegen die je kunt inslaan:

1.Kopieer en pas aan
Is er een bedrijf dat je inspireert met z’n customer journey? Onderzoek hoe zij het aanpakken en vertaal dit naar je eigen funnel. Misschien gebruiken ze wel een e-book of unieke brochure? Of hebben ze een heel directe en vlotte klantenopvolging? Of is het net hun automatische offertesysteem dat je aanspreekt?

2.Eigen engineering (mijn favoriet!)
Ontwikkel een customer journey vanuit je eigen processen. Je bestaande klanten zijn immers niet zomaar klant geworden. Hoe heb je hen binnengehaald? En waar haakten anderen misschien af? Bekijk wat goed werkte en integreer dit in een vaste funnel.

Doelstellingen on point 

Een salesfunnel is geen willekeurige roadtrip. Elk onderdeel van de reis moet een doel hebben – en dat reikt veel verder dan het klassieke salesgesprek. Waarom publiceer je iets op social media? Wat verwacht je van een telefoongesprek? Spendeer je tijd aan elke potentiële klant die zich aanbiedt?

Koppel aan ieder stapje en elke fase een duidelijk doel en meetbare KPI’s zodat alles nauwgezet kan worden opgevolgd en geëvalueerd. Een tijger benadert z’n doel immers nooit onberekend. Benoem per fase deze aandachtspunten:

  • Wat is het doel?
  • Wat zijn de acties?
  • Wie is verantwoordelijk?
  • Wat zijn de KPI’s?
  • Welke invloeden in de DMU (decision making unit) zijn betrokken?
  • Wat zijn de belangrijkste vragen?
  • Wat zijn de no-go’s?

No commitment, no party! 

Het is belangrijk om te weten wat je wil, maar weten wat je niét wil is dat absoluut ook. Bepaal daarom op voorhand duidelijke no-go’s. Wordt er tijd genomen om je te briefen? Luistert de klant naar jou? Voldoet een contact aan het ideale klantenprofiel? Past hun organisatiestructuur bij die van ons? Inhoudelijke en relationele no-go’s kunnen perfect naast elkaar staan.

Voor mij is face-to-face contact bijvoorbeeld een must. Als iemand een offerte zonder gesprek wil, gaan er bij mij alarmbellen af. Ook het uitzicht op contact met de definitieve beslissingsnemer is voor mij essentieel. Natuurlijk hoeft dit niet in het eerste gesprek, maar ik stuur er wel meteen op aan. Kan dit niet? Dan stopt het verhaal en investeer ik mijn energie liever in andere contacten.

Ongoing story 

Je customer journey is eigenlijk nooit helemaal af. Er duiken altijd nieuwe uitdagingen en mogelijkheden op. De aandachtspunten binnen je salesfunnel zijn op dat moment je perfecte houvast. Je kunt alle fases perfect monitoren en dus makkelijk je focus behouden.

Managementsoftware zoals Pipedrive of Hubspot kan je hierbij helpen. Zo staan alle tijgerneuzen in dezelfde richting en ga je de uitdagingen aan als team! Ik help je ook graag om je salesfunnel concreet in kaart te brengen. Contacteer me om even te sparren – tijdens een face-to-face gesprek uiteraard 😉.



Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor de nieuwsbrief.