Maak een goede beurt op de beurs

Maak een goede beurt op de beurs

Duidelijke branding en dynamische verkopers: ze zijn cruciaal bij een beursdeelname. Want mensen van het ‘Do not disturb’-type zullen je prospecten niet echt aanspreken. Ik deel graag enkele tips voor een succesvolle beursdeelname.

The scene…
Op een beurs zie je heel wat verschillende standen. Van sterke visuele eyecatchers tot kleine, gezellige pareltjes. Van erg oubollige varianten tot stands die een bont allegaartje werden door de jaren heen. Smaken verschillen uiteraard, maar een goede visuele communicatie op een beurs is een must.


The people…
Je hebt ze misschien opgemerkt tijdens je laatste beursbezoek: netjes opgedirkte verkopers op een grote stand, die bijna achter hun laptop verdwijnen. Druk in de weer? Vermoedelijk wel. Aanlokkelijk voor de klanten? Helemaal niet! Daarnaast heb je er ook die er wat verveeld bij staan. Enerzijds omdat ze dynamiek missen, anderzijds omdat ze daar misschien niet op hun plek zitten.

Is dit goed voor je corporate image? Uiteraard niet. Leads? Hoef je ook niet te verwachten. Maar waarom investeerde je bedrijf ook alweer in die beursdeelname en stand? Juist … om verkoop te stimuleren en te creëren.


Balance is key!
Eerst en vooral: onduidelijke communicatie helpt je bedrijf niet vooruit. Integendeel! You never get a second chance to make a first impression, nietwaar?! Zorg dus dat de stand mooi is en duidelijk weergeeft waar je als bedrijf voor staat.

Het is ook belangrijk dat je de juiste persoon als aanspreekpunt kiest voor de stand. Is dit je trouwe vertegenwoordiger of vlotte sales manager? Vermijd sowieso de verkoper-voor-één-dag die stiekem liever ergens anders mee bezig zou zijn.

Door een goede balans tussen het communicatieve luik en de persoonlijke factor, kan je doelgericht targets behalen. Waak erover dat het volledige plaatje klopt. Het resultaat? Een succesvolle deelname en voor iedereen aangenaam werken. Win-win!

Concrete tips voor een succesvolle beursdeelname:
Express yourself!
Visuele communicatie is niet alleen belangrijk voor je business an sich, maar ook voor je beursdeelname.

  • Hoe ziet je branding eruit?
    Is die niet duidelijk, dan zet je dit met prior op je to-dolijst. Gebruik geen oude en nieuwe logo’s of slogans naast elkaar. Hak knopen door en maak duidelijk waar je voor staat. Als huisstijl en DNA matchen, dan creëer je gegarandeerd vuurwerk!
  • Communiceer!
    Laat klanten op voorhand weten dat je op een beurs aanwezig zal zijn en nodig ze uit. Zorg ervoor dat je verhaal klopt en dat intern ook duidelijk is welke communicatie actueel is. Check bijvoorbeeld alle e-mailhandtekeningen. Oude communicatie? Weg ermee!
  • Picture perfect!
    Met de juiste printpartners en grafisch vormgevers bereik je je visuele doelen. Dubbelcheck of zij de juiste parameters van je branding gebruiken. Zelfs het kleinste foutje in een kleurcode kan tot grote misverstanden leiden.
  • Schakel experts in!
    Je hoeft niet per se all the way te gaan met een groot reclamebureau. Misschien wil je enkel grafische hulp? Belettering voor het wagenpark? Of kunnen de teksten wel wat sappiger? Kies je kenners!
  • Herhaal!
    Onderzoek wijst uit dat je de essentie van je boodschapdrie tot vijf keer moet herhalen alvorens die écht blijft hangen bij een geïnteresseerde. Zorg dus voor herhaling via verschillende kanalen: op je wagen, website, in e-mails …
  • Less is more!
    Te veel visuele prikkels stoten mogelijke geïnteresserden af. Hou het rustig en trigger hen zodat ze benieuwd blijven naar meer.
  • Attention, please!
    Trek én hou de aandacht. Benoem je troeven of USP’s, maar maak ze concreet. Vermijd vage valkuilen en begrippen zoals flexibel, kwaliteit, duurzaam, … dat probeert iedereen immers te zijn. Benoem scherpomlijnd waar je bedrijf voor staat.

 

Nobody puts baby in the corner
Heb je verkooptalent in de bedrijfsrangen? Pak er dan mee uit op de beurs, na een grondige briefing weliswaar. Als ervaringsdeskundige weet ik hoe je je sales team laat shinen. Ik help je zelfs ook ter plaatse indien gewenst!

  • Talk that talk!
    Zorg ervoor dat je medewerkers inhoudelijk perfect op de hoogte zijn. Welke presentatie gebruik je precies? Welke flyer geef je mee? Een uitgeschreven leidraad of road book helpt hen op de juiste weg.
  • Prepare your presentation!
    Waar staat je organisatie voor? Wat is belangrijk in jullie DNA? En hoe wil je dat overbrengen? Sta er vóór de beursdeelname voldoende bij stil.
  • Mindset is everything!
    Topverkoper in huis? Yes! Zorg ervoor dat je verkoper zelfzeker en dynamisch voor de dag komt, maar daarnaast ook op een authentieke manier de aandacht behoudt. Graag wat extra begeleiding? Give me a call!
  • Turn energy into action!
    Zodra de dynamiek juist zit, is het tijd voor actie. Stel je targets en … behaal ze.

 

Klaar voor een succesvolle beurs?
Een knappe beursstand zonder daadkrachtige sales? Of een onaantrekkelijk allegaartje van stijlen? Dat is verleden tijd! Samen zorgen we ervoor dat je deelname rendeert dankzij een optimale communicatie en een team dat weet van aanpakken.

Extra push nodig? Individuele sales coaching? Reken op mijn begeleiding voor je verkoper(s). (Nog) geen topverkoper aan boord, dan kan ik je bedrijf ook ter plaatse vertegenwoordigen. Bereid je nu alvast voor op je volgende succesvolle beurs of evenement.

Plan een vrijblijvend gesprek

 



Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor de nieuwsbrief.