09 aug 5 tips voor efficiëntere sales
Het geheim van succesvolle salesteams? Ze kunnen zich constant focussen op (potentiële) klanten en verliezen geen tijd door werkcreatie met onnodige formuliertjes of offertes met weinig kans op slagen. Dit geeft hen meer tijd om het juiste type klanten aan te trekken en een langdurige relatie op te bouwen. Lees snel mijn 5 tips, dan bewandel jij binnenkort ook de weg van succesvol verkopen!
100% tijd voor klanten
Hoewel we met z’n allen weten hoe belangrijk klantgerichtheid is in de saleswereld, blijft er op dat vlak toch nog heel wat ruimte voor verbetering. Want wie is nu je ideale klant? En ken je jouw bestaande klanten wel écht? 5 aandachtpunten helpen je om keer op keer vruchtbare relaties uit te bouwen die leiden tot goede salesresultaten.
1. Schep een duidelijk kader
Bepaal welke klanten je exact wil aantrekken. Want nee, offertes maken voor elke mogelijke afnemer hoeft echt niet. Bijlange niet elke potentiële klant past bij jouw organisatie. Kies voor klanten waarmee het klikt en waarvan de waarden en strategie passen bij jouw bedrijf.
Bepaal dus op welke klantensegmenten je wilt focussen en bespreek ook welke verkoper zich op welk segment richt. Zo is er niet alleen een ‘fit’ op organisatievlak, maar ook op menselijk vlak!
2. Leer klanten echt kennen
Die menselijke fit brengt ons naadloos bij punt twee. Voor verkopers is het immers heel belangrijk om een relatie op te bouwen met klanten. Als je ze echt leert kennen en raakvlakken kan vinden, heb je een serieuze streep voor. Je weet namelijk heel goed welke behoeften je klant heeft en kan die gericht invullen!
3. Maak de klantenbeleving TOP
Klanten kunnen meestal kiezen uit verschillende aanbieders. Waarom ze dan net voor jouw bedrijf kiezen? Het antwoord is eenvoudig: ze kiezen voor de verkoper. Klanten willen een klik voelen, het gevoel hebben dat er naar hen wordt geluisterd, dat ze respectvol behandeld worden … het is de verkoper die de gunfactor bewerkstelligt.
Maar let op! Hoewel klanten vooral de verkoper iets gunnen, moet de complete klantenbeleving top zijn. Het verhaal van je bedrijf moet kloppen en de rolverdeling moet op punt staan. Als de klant geen duidelijke info krijgt over de levering, niet vriendelijk wordt aangesproken aan de telefoon, … zal hij misschien toch twee keer nadenken alvorens nog een bestelling te plaatsen.
4. Zeg ‘nee’ tegen werkcreatie
Het is duidelijk: verkopers zijn de persoonlijke link tussen jouw bedrijf en dat van de klant. Contacten leggen en deals sluiten zou dan ook de focus van elke verkoper moeten kunnen zijn. Kunnen, inderdaad. Want in de praktijk zijn verkopers heel vaak bezig met het invullen van databases, opmaken van onnodige offertes (remember tip 1) en opvolgen, …
Bekijk daarom samen met het salesteam hoe jullie efficiënter kunnen werken en op welke vlakken verkopers kunnen ondersteund worden door de binnendienst. Door processen duidelijk te definiëren en taken goed af te bakenen, zul je heel wat kostbare verkoopstijd winnen. Tijd om de juiste klanten aan te spreken en een persoonlijke band met hen op te bouwen!
5. Meten is, jawel, weten!
Je kunt je processen nog zo goed in kaart brengen … als je niet weet wat het oplevert, sta je even ver. Daarom is ook het cliché ‘meten is weten’ absoluut van toepassing in sales.
Bepaal doelstellingen per afnemer en heb ook geen schrik om diepgaande gesprekken te voeren met je klanten. Wissel eens van gedachten, vraag naar hun tevredenheid en stuur bij waar nodig. Zo blijf je jouw concurrentie net die cruciale stap voor!
Hulp nodig bij het in kaart brengen van je processen? Of zoek je iemand die meedenkt over je klantensegmenten? Contacteer me om binnenkort even samen te sparren!